Učivo - procvičování

 

Náměty k procvičování učiva:

 
 

Grafický projev

Častá potíž prvňáčků, na kterou rodiče mohou narazit hned v prvních týdnech školy, je nevyrovnaný grafický projev, neobratná ruka a nechuť k psaní.

Rodičům doporučujeme:

Nenuťte děti psát nanečisto. Děti se dlouhým psaním unaví a výsledek je ještě horší. Zkuste nechat děti napsat dvě až tři písmenka a hned psát do sešitu.

Mějte velkou trpělivost v neobratnosti při psaní. Chvalte dítě za každé dobře napsané písmenko.

Věnujte pozornost správnému sezení a správnému držení tužky.

Kreslete s dětmi na velký papír a snažte se, aby při kreslení hýbaly nejen prsty, ale i celým zápěstím. Kreslete s nimi různá bludiště na papír, na chodník, procvičujte s dětmi také hrubou motoriku, tj. koordinaci celého těla, chytání míčků, stříhání, trhání papíru.

Příprava žáků na čtení

Na počátku školy se rodiče setkávají s problémy se čtením, děti si pletou písmenka, nedovedou spojit slabiku.

Rodičům doporučujeme:

Nemějte snahu opakovat mnohokrát stránku ve Slabikáři. Ze strachu z neúspěchu na dítě nepospíchejte.  Nácvik techniky čtení má 3 fáze, není dobré žádnou z fází přeskočit nebo nedocvičit. První fáze je schopnost plynule slabikovat, bez problémů spojovat písmena ve slabiky. Druhá fáze představuje plynulé čtení krátkých slov. Třetí fáze je pak schopnost pomalého plynulého čtení vět, obtížné slovo si dítě může přeslabikovat. V případě jakýchkoliv nejasností kontaktujte třídní učitelku.

Čtenářství

Dítě se nejlépe učí nápodobou. Čtěte vy, pak budou mít zájem o čtení i vaše děti. Předkládejte dětem i jednodušší texty, např. Čtyřlístek, dětské časopisy. Ve čtení se střídejte po větách – jednu přečtěte vy, druhou dítě.

Vyjadřovací schopnosti

V životě je důležitá a potřebná schopnost dobře se vyjadřovat. Dítě se opět nejlépe učí nápodobou. Co nejvíce si s dětmi povídejte, při rozhovoru s dětmi mějte trpělivost.

Soustředěnost

Nejběžnějším problémem malých školáků je nesoustředěnost. Předškolák mnohdy větší soustředění nepotřeboval a nyní ho nemá nacvičené.

Rodičům doporučujeme:

Úkoly pište odpoledne po odpočinku dítěte. Odpočinek pro dítě není „ lehnout si“, ale proběhnout se, zaskákat si. Nenechávejte dítě vypracovávat úkoly po večeři.

Shrnutí závěrem

Na závěr doporučujeme důslednost v plnění úkolů, rozplánování povinností a odpočinku, časté pochvaly, trpělivost, dodržování řádu, učit děti slušnému chování a úctě k autoritám.

Pokud bude nějaký problém přetrvávat i přes důslednost v domácí přípravě, obraťte se na třídní učitelku.

 

HRY NA ROZVOJ SLUCHOVÉ ANYLÝZY A SYNTÉZY HLÁSEK

HRA NA MIMOZEMŠŤANA - Říkáme dětem slovo rozložené na hlásky (např.  t-e-l-e, m-l-é-k-o...) a děti se snaží slovo spojit a vyslovit. Až se jim to dobře daří, můžete hru obrátit a budou děti rozkládat slova Vám.

HLÁSKY x NÁS PROBUDÍ - Řekneme dětem hlásku, na kterou budou reagovat " probuzením". Děti zavřou oči a reagují - probudí se jen na slova, ve kterých slyší danou hlásku. 

TĚŽKÉ ÚKOLY - Jde Pepík smutně ze školy, dnes dostal těžké úkoly. Kdopak mu děti radu dá, co všechno na M, L ... začíná?